Skoda

Skoda



Škoda Auto - vaak kortweg Škoda - is van origine een Tsjechisch automerk met een grote voorgeschiedenis.
In 1895 begonnen Václav Laurin en Václav Klement ( uit onvrede van de toenmalige kwaliteit van fietsen ) met de productie van hun 'Slaviafietsen'.
In 1899 begon hun fabriek ook met het produceren van motorfietsen, en deze waren zo succesvol dat ze in 1901 op de autotentoonstelling van Wenen een tweecilinderauto presenteerden. ( Het zou echter tot 1905 duren voor hun eerste auto, de L&K type A "Voiturette", in productie ging ).
In 1912 werd de Reichenberger Automobil Fabrik overgenomen en spoedig was L&K de belangrijkste autofabrikant in Oostenrijk-Hongarije.
want de fabrieken produceerden inmiddels naast motorfietsen en auto's ook vrachtwagens, bussen, stationaire motoren, landbouwmachines en walsen.

In 1925 volgde de fusie met de machinefabrikant Škoda uit Pilsen. Škoda was, en is, een belangrijke producent van spoorwegmaterieel, trams en trolleybussen, scheeps- en stationaire motoren en vliegtuigmotoren. In 1945 ging de autofabriek onafhankelijk van de machinefabrieken in Pilsen verder, met behoud van de naam en het logo, tot het bedrijf in 1949 door de staat werd overgenomen en in 1950 werd ondergebracht in de Motokov-groep.

Na de val van het IJzeren Gordijn werd het bedrijf in 1989 geprivatiseerd, mede door het wegvallen van goedkope arbeidskrachten kreeg Škoda het financieel moeilijk en moest er naar een partner worden gezocht. Renault, BMW en Volkswagen hadden interesse, maar VW bleek als enige bieder het voortbestaan van de productiecapaciteit in Mladá Boleslav te garanderen. In 1991 werd 30% van de aandelen daarom verkocht aan de Volkswagen Group.

Dus is ŠKODA sinds 1991 onderdeel van de Volkswagen Group, één van de meest succesvolle automotive groepen ter wereld. In nauwe samenwerking met de groep bouwt, produceert en ontwikkelt ŠKODA zelfstandig auto’s, alsmede onderdelen, motoren en transmissies